Chia-siemenistä välipalaksi, aamiaiseksi tai herkutteluun

Nämä ”supersiemenet” taitavat kuulua jo aika monen keittiön perusraaka-aineisiin, ja itsellänikin niitä on ollut jo muutaman vuoden aina kaapissa. Mikään suurkuluttaja en ole, mutta käytän chia-siemeniä usein tuorepuuroissa sekä harvakseltaan vanukkaissa, joista yhden reseptin ajattelin tässä teille jakaa. Tämä herkku sopii vaikka aamiaiseksi, mutta välipalana se on täydellinen – täyttävä ja energiapitoinen. Ja ainakin oma makeannälkä talttuu tällä nopeasti sen sisältämän makean banaanin ja mantelimaidon ansiosta.

chia3.jpg

Banaani-maapähkinävoi-chia-vanukas (3 annosta) :

1 banaani

2 rkl maapähkinävoita (mielellään sokeriton)

1 dl soijamantelimaitoa (Alpro Soya)

n. 3 rkl chiasiemeniä

koristeluun pähkinöitä, raakakaakaojauhetta

Valmistus: Sekoita banaani, maapähkinävoi ja mantelimaito blenderissä. Sekoita joukkoon chia-siemenet ja annostele valmiiksi kolmeen jälkiruokakulhoon. Anna hyytyä jääkaapissa muutama tunti tai yön yli. Koristele haluamallasi tavalla 🙂

chia2.jpg

chia1.jpg

chia.jpg

Käytättekö chia-siemeniä keittiöissänne vai ovatko ihan uusi tuttavuus? 

Marjukka.jpg

2 kommenttia “Chia-siemenistä välipalaksi, aamiaiseksi tai herkutteluun

  1. Onpa herkullisen näköistä. Olen joskus ostanut chian siemeniä, mutta en ole oikein keksinyt niille käyttöä. Nyt tiedän!

    1. Mullakin meni itse asiassa aika pitkään ennen kuin "opin" näitä käyttämään. Ensimmäiset kokeilut oli ihan vaan veteen turvotettuina.. Se ei ihan ollut se maistuvin ratkaisu 😉 Yksi hyvä ja helppo vinkki chia siemenien käyttöön on tuorepuuro: illalla kaurahiutaleet sekä siemenet esim. soijamaitoon turpoamaan ja vaikka vähän kanelia mausteeksi. Aamulla jääkaapissa valmis puuro johon vaikkapa tuoreita mansikoita kylkeen, nam!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *