Täydellinen gluteeniton kakkupohja

Onko siellä muitakin kenellä on samanlainen viha-rakkaus -suhde kakkupohjiin kuin minulla? Täytyy sanoa että ainakin itselläni tuo täydellisen kakkupohjan metsästys on ollut monen kiven takana. Monenlaisia versioita on tullut vuosien varrella tehtyä, aina uudella reseptillä, jos seuraava kohoaisi tai maistuisi edeltäjäänsä paremmalta. Ihan hyviähän nuo muutkin ovat olleet, mutta jokaisesta on jäänyt puuttumaan se jokin, jonka vuoksi juuri se jäisi vakituiseksi reseptikseni.

Myös gluteenittomia kakkupohjia olen tehnyt useampia, sillä niille tuntuu löytyvän tarvetta yhä enenevässä määrin. Kuitenkin tavoitteena on ollut aina saada aikaiseksi maukas, hyvinnouseva kakkupohja huolimatta siitä sisältääkö se gluteenia vai ei. Viime viikonloppuna leipoessani kakkuja äitini syntymäpäiville, pomppasin itsekin melkein kattoon kun tekemäni kakkupohja lähti nousemaan ja kunnolla! Lopputuloksesta tuli kuohkea, maukas ja helposti leikattava ja halusinkin jakaa tämän ohjeen ja vinkkini niille, jotka painiskelevat saman ongelman äärellä kuin minä aikaisemmin!

1. Laita uuni kuumenemaan 175 asteeseen.

2. Munien määrä valitaan kakkuvuoan perusteella. Esimerkiksi omaan 24cm kakkuvuokaan tein pohjan 5 kananmunalla. Mittaa siis kolmeen samankokoiseen lasiin yhtä paljon huoneenlämpöisiä kananmunia, sokeria ja gluteenittomia jauhoja. Vinkkinä, että jauhot kannattaa valita erikoishienoina (itse käytin Semperin erikoishienoja jauhoja) ja sokeri kannattaa olla myös mahdollisimman hienoa.

3. Mittaa vaniljasokeri ja leivinjauhe jauhojen sekaan ja sekoita hyvin. Vinkkinä, että leivinjauhetta kannattaa laittaa mahdollisimman vähän, (mielummin hieman alle halutun määrän kuin liikaa) sillä vaikka kakkupohja tällä lähtisi hienosti nousuun, saattaa se lopuksi lässähtää yhtä helposti jos leivinjauhetta on liikaa.

4. Voitele kakkupohja valmiiksi vuokaspraylla. Itse tykkään myös laittaa vuoan pohjalle leivinpaperin ja käytän tätä myös apuna valmiin kakun siirtämisessä. Perinteistä jauhotusta ei tarvita.

5. Vatkaa munat ja sokeri vaahdoksi. Aluksi keskiteholla n. 1 minuutti, jonka jälkeen n. 10 minuuttia kovemmalla teholla. Tämä saa kakkupohjan nousemaan tehokkaammin kuin mikään leivinjauhe.

6. Lisää jauhot 2-3 erässä siivilän läpi munavaahtoon ja kääntele varovasti nuolijalla tasaiseksi. Vinkkinä, että taikinaa ei kannata käännellä liian voimakkaasti tai liikaa.

7. Kun taikina on tasaista, kaada se voideltuun kakkuvuokaan. Paisto tapahtuu uunin alatasolla 175 asteessa.  Paistoaika vaihtelee määrän mukaan; 3 munan pohjalla paistoaika on n. 35 minuuttia, 5 munan pohjalla n. 45 minuuttia. Itselläni tämä 45 minuuttia oli juurikin sopiva. Uunia ei saa avata ensimmäisen puolen tunnin aikana jotta kakku ei lässähdä. Lopussa kakun päälle voi lisätä folion jotta kakku ei ruskistu liikaa pinnalta. Kakkupohja kypsyys tarkistettaan puutikulla – kun tikkuun ei jää taikinaa on kakkupohja kypsä!

8. Kun kakkupohja on jäähtynyt hetken vuoassa, kippaa se jäähdytysritilälle. Näin kakkupohja jäähtyy tasaisesti joka puolelta ja koostumus pysyy hyvänä.

Viimeisenä vinkkinä antaisin vielä kakkupohjan pakastuksen. Pohjan voi valmistaa muutaman viikonkin etukäteen pakkaseen. Itse valmistin kakkupohjan edellisenä päivänä ja laitoin yöksi pakkaseen, josta otin sen sulamaan noin tuntia ennen täyttämistä. Tällöin leikkaaminen on myös huomattavasti helpompaa ja kakku ei hajoa lainkaan veitsen alla.

Näillä ohjeilla uskaltaisin väittää että kuka vain uskaltaa lähteä kokeilemaan gluteenittoman kakkupohjan valmistusta itse. Mielläni kuulisin teidänkin kakkukokemuksia ja vinkkejä jotka olette todelleet aivan ehdottomiksi!

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *