Viime viikolla kävimme tutustumassa Helsingissä Unikulman liikkeeseen ja paremman unen saloihin blogi-illan muodossa. Unikulman edustajat kertoivat meille vinkkejä nukkumisergonomian parantamiseksi sekä makuuhuoneen sisustamiseen. Ei uskoisi, että makuuhuone on se eniten käytetty huone talossa, kun miettii kuinka vähän aikaa ja vaivaa sen suunnitteluun käytetään esimerkiksi keittiöön verrattuna.  Unikulma  ole vain sänkykauppa, vaan he myös ratkaisevat asiakkaiden erilaisia nukkumisongelmia. Tämä onnistuu osaavien myyjen sekä mittalaitteiden avulla. Ja täytyy sanoa, että Unikulman perustaja oli oikea guru, mitä nukkumiseen ja ihmisten lukemiseen siltä saralta tulee. Vai osaako monikin sanoa yhdellä vilkaisulla että kummalla kyljellä nukut?

Unikulma.jpg

Unikulma toteuttaa patjat sänkyyn jokaisen yksilöllisen kehon mukaan. Kaikki patjat ovat käännettäviä ja petauspatjojen päälliset irroitettavia. Omalle vastuulle jää sängystä ja itsestään huolehtiminen, jotta unet säilyisivät loistavina seuraavat kymmenen vuotta samalla sängyllä. Kuinka moni vaihtaa lakanat viikoittain? Tai pesevät tyynynsä säännöllisesti kolmen kuukauden välein? Hyvä. Hygieniasta huolehtiminen lisää nimittäin patjojen ja tyynyjen ikää. Petauspatjat tulisi myös pestä säännöllisin väliajoin niiden kunnossa pitämiseksi. Sänkyä ei kannata myökään pedata heti aamulla ensimmäisenä, tai lopuksi kannattaa ainakin kääntää päänpuolelta peittoa pois jotta lakanat pääsevät kunnolla kuivumaan ja tuulettumaan yön jäljiltä.

Nukkumisergonomia vaikuttaa ihmisen ryhtiin ja muotoon. Ja tietenkin siihen mistä yleensä puhutaan, eli jaksamiseen niin fyysisesti kuin henkisestikin. Kuinka monella on itselleen sopiva sänky ja tyyny joilla on oikeasti hyvä nukkua? Entä kuinka moni vaihtaa nukkumakylkeä säännöllisesti? Itse emme voi väittää kuuluvamme näihin ryhmiin. Päinvastoin, taisimme vihdoin tajuta kuinka vinksallaan meidän nukkumisasiamme ovat.

Unikulma4.jpg

Millainen sitten olisi hyvä makuuhuone nukkumisen kannalta?

  • Tuntuu kutsuvalta ja levolliselta heti sisään astuttaessa
  • Rauhalliset värit
  • Pimennysverhot
  • Ei virikkeitä, esimerkiksi tietotekniikkaa
  • Epäsuorat valot
  • Siisti ja helposti siivottava
  • Ilmanvaihto kunnossa
  • Ilmankosteus 30-40% ja lämpötila 18-20 c

Ensimmäiset kohdat ovat varmasti kaikille tuttuja juttuja. Makuuhuoneen tulisi olla levollinen, rauhallinen paikka joka on kutsuva ja siisti. Säilytysjärjestelmien tulisi olla toimivia, jotta vaatteet saataisiin pois lattialta lojumasta ja ylimääräinen tavara pöydiltä pois keräämästä pölyä. Pöly ja huono sisäilma ovatkin yhdet suurimmista huonon unen tekijöistä. Sisäilman puhtaus kannattaakin mittauttaa, sillä yllätyksiä saattaa löytyä. Varsinkin korkeanukkaiset matot ja pikkutavarat keräävät pölyä ja huonontavat näin ollen sisäilman laatua. Myöskin suodattimien vaihto sekä tuloilmahormin puhtaus kannattaa tarkistaa säännöllisesti. Ilmankosteus kannattaa mitata ihan marketeista saatavilla mittareilla, varsinkin talvella sekä kivitaloissa ja tarvittaessa tehostaa sitä ilmankostuttajalla.

Jo entisaikoina todettiin, että sängyn tulisi olla suunnattu niin, että jalat ovat ikkunaan päin ja ikkuna itäänpäin. Ikkunan eteen taas sänkyä ei kannata asettaa kylmän ilman vuoksi. Ja sisustuksesta kun puhutaan, niin rauhallisia värejä tulisi suosia rauhallisen olotilan aikaansaamiseksi ja pimennysverhoilla estetään kirkkaan auringonvalon häiritsemistä. Valaistus kannattaa toteuttaa epäsuorilla valoilla, esimerkiksi himmennettävät valot yöpöydillä tai valaistus vaatekaapin päällä toimivat hyvin.

Unikulma3.jpg

Unikulma6.jpg

Unelmien makuuhuone- illan aikana tuli kyllä opittua todella paljon uutta hyvään uneen liittyen. Joten suurkiitos Unikulmalle mielenkiintoisen tilaisuuden järjestämisestä!

Miten teillä nukutaan?

marjukkaelisa.jpg