Vuodevaatteiden hoito ja harmoninen makuuhuone

Olen aina ollut hyvä nukkumaan, mutta mitä enemmän ikää on tullut mittariin, sitä tärkeämmäksi on laadukkaiden yöunien merkitys kasvanut. Meillä jokaisella on varmasti ne omat vinkki-vitoset, minkä avulla unen saanti on helpompaa. Minulle yksi tärkeimpiä asioita laadukkaiden unien takaamiseksi on miellyttävät vuodevaatteet – niiden on oltava puhtaat, raikkaat ja hyvälaatuiset! Hyvällä laadulla en tarkoita, että lakanoiden tulisi välttämättä olla materiaaliltaan tavallista puuvillaa arvokkaampia. Mielestäni vuodevaatteiden laatuun voi nimittäin vaikuttaa valtavasti myös niiden oikeanlaisella hoidolla. Siispä listasinkin tänne omat vinkkivitoseni vuodevaatteiden hoitoon – ehkäpä näistä voi olla jollekin unettomalle apua!

1.Petivaatteiden säännöllinen pesu

Tyynyt ja peitot kannattaa pestä säännöllisesti. Suositus on pestä tyynyt pari kertaa vuodessa ja peitot ainakin kerran vuodessa. Jos sinulla on untuvapeitteet ja tyynyt, voit kurkata niille hoito-ohjeet Elisan postauksesta “10 syytä valita untuvapeitto”.

2.Vaihda petivaatteet viikon -kahden välein

Tyynyliinat on syytä vaihtaa viikon, tai vähintään kahden, välein. Pussilakanoille ja aluslakanoille suositellaan vaihtoa vähintään kerran kuukaudessa. Itse tykkään vaihtaa koko setin vähintään kahden viikon välein, sillä puhtaissa, raikkaissa petivaatteissa on huomattavasti miellyttävämpi nukkua.

3.Lakanoiden peseminen oikeassa lämpötilassa

Lakanat ja tyynyliinat tulisi pestä aina 60 asteessa, ja mahdollisuuksien mukaan välillä 95 asteessa. Pesun jälkeen lakanat kannattaa suoristaa kunnolla ennen kuivausta. Ja jos viitseliäisyyttä riittää, niin lakanoiden silittäminen pesun jälkeen tuo niihin hotellimaisen ylellisen fiiliksen! (Onko muita kuin minä, jotka haaveilevat mankelista? 😀 )

4.Tuuleta vuodevaatteita säännöllisesti

Peittoihin ja tyynyihin tulee ihanan raikas tunne, jos niitä on mahdollista tuulettaa pakkasessa silloin tällöin! Tänä talvena siihen ainakin on ollut useita mahdollisuuksia.

5. Älä petaa sänkyä heti ylös noustuasi

Vaikka tapana olisikin suorittaa aamutoimet armeija-tyyliin, kannattaa sängyn petaaminen jättää viimeiseksi. Petivaatteiden on hyvä antaa hengittää hetki ennen päiväpeitteen levittämistä, jotta yön aikana ihosta jäänyt kosteus ehtii haihtua.

Ekstra vinkki parempiin uniin: Tuuleta makuuhuoneessa päivittäin

Olen huomannut, että jo 10 minuutin tuulettaminen illalla ennen nukkumaan menoa raikastaa makuuhuoneen ilmaa huomattavasti, ja uni tulee paremmin. Tähän voisi myös lisätä, että viileässä  nukkuu paremmin – sisäilmaksi suositeltava lämpötila on n.20 astetta.

Omaan makuuni täydellinen petaus on mahdollisimman pehmeä ja muhkea, ja tähän asti lempilakanani onkin ollut Marimekon trikoinen tasaraita -lakanasetti. Nyt löysin kuitenkin tälle ikisuosikilleni haastajan – nämä kuvissa näkyvät Elloksen puuvillasatiiniset pussilakanat ovat pehmoiset, mutta niissä on kuitenkin aavistus hotellimaista karkeutta.

Onko teillä hyviä vinkkejä vuodevaatteiden hoitoon? Yksi asia, mitä olen myös miettinyt, on siirtyä lakanoita pestessä huuhteluaineesta pyykkietikan käyttöön. En ole koskaan vielä pyykkietikkaa käyttänyt, mutta se kiinnostaisi ekologisuutensa vuoksi. Onko kokemuksia tai hyviä ohjeita pyykkietikan valmistukseen?

-Marjukka

Lue myös:
10 syytä valita untuvapeitto
Seinäkalenteri vuodelle 2019

 

4 kommenttia “Vuodevaatteiden hoito ja harmoninen makuuhuone

  1. Pyykkietikkaa olen tehnyt seuraavalla tavalla: puoli litraa vettä, puoli litraa etikkaa ja 20 tippaa tai enemmän eteeristä öljyä. Sitä saa luontaistuotekaupoista. Tätä laitan puoli desiä huuhteluainelokeroon. Ravistettava aina ennen laittoa, muuten öljy jää pohjalle. Välillä käytän pelkkää etikkaa, pari korkillista sellaisenaan huuhteluainelokeroon.

    1. Hei ja kiitos loistavasta vinkistä! Juuri tällaista vinkkiä pyykkietikan tekemiseen ja käyttöön kaipasinkin 🙂 Täytyy ottaa pian kokeiluun!

    1. Hei hienoa, täytyypä käydä sekin katsomassa ja kokeilemassa eri vaihtoehtoja 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *